J O G A K O Z P O N T . H U

 

 

 

 

ASRAM

 

JÓGA ÉS MEDITÁCIÓS KÖZPONT

                                                                           BUDA SZÍVÉBEN

 

NYITÓLAP

 

Galéria – képek

Mi a jóga?

 

ÓRAREND H-V

Hétvégi programok

 

Hírlevelek

Sajtó, média

Céges jóga

JÓGAOKTATÓ KÉPZÉSEK:

HATHA JÓGA

GYERMEKJÓGA

KISMAMA & BABÁS

Oktatói továbbképzések

 

ÓRATÍPUSOK:

Hatha jóga

Pilates

Astanga jóga

Dinamikus jóga

Iyengar jóga

Gerinc jóga

Női jóga

Meditáció

Tai chi

Kismama jóga

Szülőpozíciós jóga

Babás jóga

Gyermek jóga

Gerinctorna

Intim torna

Szemjóga

Indiai vega főzőklub

Hellinger családáll.

Szülésfelkészítő w.

Szoptatásra felkész.

Magánórák

 

MASSZÁZS:

Ajurvédikus

Yumeiho

Kismama

Gyógymasszázs

Bemelegítő

MA-URI

 

JÓGA BOLT:

Jóga Könyvesbolt

Jógamatrac és eszközök

Oktatóink

ÁRAINK

 

TÁBOROK

Jóga és Pilates táborok

Balatoni tábor

Horvátország

Satkarma hétvége

Böjtös tábor

Kirándulások

Kismama tábor

Női jóga & Intimtorna t.

Tábor kezdő jógázóknak

Jóga és wellness

 

Terembérlet

 

Indiai receptek

Állás

Linkek

Térkép, útleírás

Impresszum

 

 

PILATES CIKKEK

A Pilatesről bővebben

>>Órarend

 


A Pilates kulcsa: a légzés               /Dávid Enikő Pilates oktató írása/      

 

 

Az ősrégi vicc szerint a szőke nőről leveszik a fejhallgatót, majd nem sokkal később eszméletlenül esik össze - a körülötte állók belehallgatnak a fejhallgatóba, ami azt mondja “kilégzés belégzés kilégzés…” Viccnek indul bár, de a valóságban teljesen komoly - legalábbis Pilates órán “még azt is megszabják, mikor vegyél levegőt”. J

 

A légzés több szempontból is kulcsfontosságú. Először is, a magunkra való odafigyelés első lépése, hogy összpontosítunk a légzésünkre, annak ütemére. A légzés ciklikussága könnyen relaxált állapotba vezeti a rá figyelőt.

 

A légzés “minősége” befolyásolja testünk működését. A nyugodt és alapos légzéssel több oxigén kerül a véráramlatba, így a mélyen fekvő izmokhoz is több jut el – és épp a mélyizmok tornáztatása a Pilates esszenciája. (Mindennapjaink kapkodó felületes légzése egyébként sem “normális”. A helyes mély levegővétel fizikálisan is jó hatással van a szervezetre, csökkenti a stresszfaktort, erősíti a szívizmokat, a tüdőt, javítja az emésztést.)

 

A légzés iránya nemegyszer befolyásolja az izomzat működését: azaz, megfelelő izommunkához a kilégzés hatékonyabbá teszi a mozgást (pl. haspréshez szükséges a levegő kifújása), míg más mozdulatnál a légzőszervek épp szabad úttal rendelkeznek ahhoz, hogy a tüdőbe vezessék a szükséges oxigént.

 

Mindezek együtt eredményezik, hogy a Pilatesben minden gyakorlathoz meghatározott légzéstechnika tartozik (mikor belégzés, mikor kilégzés, milyen ütemben). Nagy általánosságban elmondható, hogy amikor a törzstől távolítjuk a végtagokat, akkor kifújjuk, és amikor közelítjük, akkor beszívjuk a levegőt - de még ez sem aranyszabály, jócskán előfordulnak kivételek.

 

A legelején talán bonyolultnak tűnik a megfelelő légzést elsajátítani, mégis szükséges, hiszen a gyakorlatok hatékonyságát nagyban növeli, és kitartásunkat is fejleszti. Ne feledjük, Joseph Pilates, a módszer atyja asztmás volt, ha valakinek, hát neki lehettek tapasztalatai arról, miként javasolt helyesen és hatásosan lélegezni.

 

A Pilates lassú és tartalmas mellkasi légzést használ, amely “megkívánja” a has feszesen tartását (nem hátrány!), valamint elősegíti a feladatok szép “áramló” mozgással történő kivitelezését.

 

És ne lepődj meg, ha az órán az oktató folyamatosan mondja, mint az egyszeri szőke nő walkmanje: kilégzés, belégzés, kilégzés, belégzés…

 

 

   /Dávid Enikő Pilates oktató írása/      

 

ASRAM Jóga és Meditációs Központ

1024 Budapest,  Ady Endre u. 1.  I. em.    Tel: 0620-552-6564    e-mail: info@jogakozpont.hu

www.jogakozpont.hu