J O G A K O Z P O N T . H U

 

 

 

 

ASRAM

 

JÓGA ÉS MEDITÁCIÓS KÖZPONT

joga2

Szövegdoboz: Hírlevél Feliratkozás

BUDAPEST SZÍVÉBEN

 

NYITÓLAP

Hírlevelek  *

Órarend – klikk ide!

HATHA JÓGA

Pilates

Astanga jóga

Yoga in English

Kismama jóga

Babás jóga

Etka jóga

Hétvégi -tanfolyamok

Intim torna

Tai chi

 

ONLINE Könyvesbolt

Oktatóink

Galéria

Áraink

Terembérlet

Állás

Linkek

nyuszi4

Térkép

Impresszum


LÉGZŐ GYAKORLATOK   

légző gyakorlatok - napüdvözlet - ászanák


A jóga többféle légző gyakorlatot ismer, időről időre bővítjük az ezekről szóló leírást.

 

Elsőként a TELJES JÓGALÉGZÉS – pránajáma leírását adjuk közre.

 

Mikor gyakoroljunk?

Semmiképpen sem tele hassal. Lehetőleg éhgyomorra vagy evés után min. 2-3 órával.

 

Állva vagy törökülésben teljes kilégzés után orrunkon keresztül beszívjuk a levegőt lassan 6 ütemre először hasunkba (kidomborítva hasunkat), majd bordáinkat széthúzva, a tüdő alsó, középső és végül kulcscsontunkat megemelve felső részébe - ekkor már hasfalunk visszahúzódik. Ezáltal a kevésbé használt tüdőcsúcsokat a szokásos légzésnél jobban feltöltjük oxigénnel.

Nem szabad túlfeszíteni a belégzést
, a jógában mindent csak addig végezünk, ameddig nem erőltetjük túl az izmokat vagy a szerveket. A légzés esetében ez úgy fest, hogy 1:4:2. Tehát ha 4 számolásra lélegzünk be, 16 -ig benntartjuk és 8 számolásra lélegzünk ki.

Kezdetben maximum 5-10 gyakorlatot végezzünk, majd hosszú idő alatt folyamatosan néhánnyal emelhetjük ezt a számot 25-30-ig.

Hatásai: A tüdőt teljesen átszellőzteti, a vért és vérkeringést oxigénnel és pránával (életenergiával) telíti, méregtelenít, egyensúlyba hozza a pozitív és negatív áramokat (jin-jang), nyugtatja az idegrendszert, a szívműködés ritmusát szabályozza, az emésztést serkenti. Nyugalom és biztonságérzet tölt el bennünket.


VÁLTOTT ORRLYUKAS LÉGZÉS


Ha már elsajátítottuk a teljes jógalégzést, tovább léphetünk...


A váltott orrlyukas légzés nagyon egyszerű, ám annál hatásosabb légző gyakorlat.
Szellőztessünk ki, vagy aki megteheti, menjen ki a kertbe, vagy üljön ki az erkélyre, mert a friss levegő elengedhetetlen "kellék". Üljünk kényelmes keresztbetett lábú ülésbe, vagy egy szék szélére. Fontos, hogy a gerincünk végig egyenes legyen, a gyakorlat végzése alatt.

Vegyük fel a Vishnu mudrának nevezett kéztartást a jobb kezünkkel. Behajlítjuk a mutató és a középső ujjunkat. A hüvelykujjunkkal fogjuk majd "szabályozni" a jobb orrlyukat, a gyűrűs ujjunkkal pedig a balt.

64Végezzünk két teljes jóga légzést, majd a harmadik nagy belégzés közben emeljük fel a jobb kezünket, zárjuk el a jobb orrlyukat, és a bal orrlyukon lélegezzünk ki.

Majd ugyancsak a bal orrlyukon lélegezzünk be, miközben négyig számolunk.
Orrlyukat váltunk, elzárjuk a bal orrlyukat, elengedjük a jobb orrlyukat, és kilélegzünk a jobbon, nyolc számolásra. Majd a jobbon be is lélegzünk, négyig számolva, cserélünk, és kilélegzünk a bal orrlyukon, miközben nyolcig számolunk, majd a bal orrlyukon belélegzünk négy számolásra. Ez egy kör légző gyakorlat.

Cserélünk, és így folytatjuk tovább, 10 kört végezzünk!  A bal kezünkkel tudjuk számolni a köröket. Végig egyenletesen lélegezzünk, és figyeljünk arra, hogy a gerincünk egyenes maradjon. Ha ezzel kapcsolatban van kérdés, szívesen válaszolunk. Kitartó gyakorlást!


Székesvári M. Melinda jógaoktató

 

ASRAM Jóga és Meditációs Központ

1024 Budapest,  Ady Endre u. 1.  I. em.      Tel: 0620-552-6564   e-mail: info@jogakozpont.hu

www.jogakozpont.hu